Wanneer u gaat verhuizen naar Rotterdam, breekt er een spannende en uitdagende periode aan. Er zullen op korte termijn veel dingen op u afkomen waar u rekening mee dient te houden. Het doorgeven van uw adreswijziging en verhuizing is daar één van. Een verhuizing doorgeven aan de gemeente is zo gebeurt, en neemt maximaal een half uurtje van uw tijd in beslag.

Hoe geef ik mijn verhuizing door aan de gemeente?

U kunt uw verhuizing of adreswijziging zowel persoonlijk als schriftelijk doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente zal uw adres daarna aanpassen in de Basisregistratie Personen (BRP). Bij de gemeente Rotterdam kan je de adreswijziging regelen middels online inschrijven of door een afspraak bij het loket te maken. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente, bijvoorbeeld naar Dordrecht? Geef uw verhuizing dan door in de gemeente waar u gaat wonen. Zij regelen uw uitschrijving uit Rotterdam.

Verhuizing doorgeven

In vrijwel alle gevallen bent u verplicht om uw verhuizing door te geven aan de gemeente. Iedereen van 18 jaar en ouder; ouders, voogden en verzorgers, voor personen jonger dan 16 jaar en curatoren, voor personen die onder curatele staan, zijn verplicht om een verhuizing of woonadres wijziging door te geven. De volgende personen mogen deze aangifte doen, in de volgende situaties:

  • alle personen vanaf 16 jaar
  • ouders en hun kinderen vanaf 18 jaar voor elkaar, mits wonend op hetzelfde adres;
  • echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar, mits wonend op hetzelfde adres;
  • samenwonenden voor elkaar, met een schriftelijke, ondertekend machtigingsformulier en identiteitsbewijs
  • iedereen vanaf 18 jaar, met een schriftelijke, ondertekende machtiging en identiteitsbewijs
  • het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg, onder bepaalde voorwaarden (zie wet BRP)

U ontvangt een bevestiging van uw verhuizing zodra deze bij de gemeente verwerkt is. Deze ontvangt u per mail als u uw mailadres hebt opgegeven bij uw verhuizing. Zo niet, dan krijgt u de bevestiging per post. De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere overheidsinstanties of organisaties zoals pensioenfondsen, zorgverzekeraars en de belastingdienst. Op de website van de Rijksoverheid ziet u welke organisaties uw persoonsgegevens krijgen.

Welke documenten heb ik nodig?

Wanneer u uw adreswijziging wilt doorgeven aan de gemeente, zijn er enkele documenten vereist:

  • Een geldig legitimatiebewijs (een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument);
  • En een bewijs van bewoning (dit kan een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner zijn);
  • Eventueel een ondertekende machtigingsbrief.

Termijn voor doorgeven verhuizing

Wanneer u gaat verhuizen is het van belang om verhuizing tijdig door te geven aan de gemeente waar u gaat wonen. Dit kan vanaf vier weken vóór u van adres verandert, of tot uiterlijk vijf dagen daarna. Er zijn geen kosten verbonden aan het doorgeven aan uw verhuizing bij de gemeente. Echter, wanneer u de wijziging niet tijdig doorgeeft, kan de gemeente u een boete geven van maximaal €325. Verhuist u naar een woning binnen een betaald parkeergebied? Dan is het aan te raden om een tijdelijke parkeervergunning bij de gemeente aan te vragen voor de periode waarin uw verhuizing wordt verwerkt.

Bedrijfsverhuizing doorgeven

Gaat u met uw bedrijf verhuizen, of wilt u een adreswijziging doorvoeren? Vergeet dan niet uw verhuizing door te geven aan klanten en leveranciers, de adresgegevens op de website te wijzigen, maar ook bij de Kamer van Koophandel (KVK), en uw adreswijziging door te geven aan de bank en belastingdienst.

Verhuizing naar het buitenland

Gaat u verhuizen naar het buitenland? Dan dient u zich uit te schrijven bij de gemeente waar u woonachtig bent. Dit dient u te doen vanaf 5 dagen voor uw vertrek, en niet eerder. Hou er rekening mee dat op de dag dat u uw vertrek doorgeeft, u ook gelijk wordt uitgeschreven. Op deze datum eindigt dan ook onder andere uw zorgverzekering, zorg- of huurtoeslag en/of uitkering. Deze wilt u logischerwijs niet eerder opzeggen dan dat u daadwerkelijk vertrekt; op de dag van vertrek kunt u makkelijk online uw emigratie doorgeven. De gemeente regelt uw vertrek in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).

verhuisbericht versturen

Naar de gemeente moet u een bericht sturen, maar wat veel leuker is, is het verhuisbericht maken voor vrienden, familie en collega’s, zodat zij op de hoogte zijn van uw verhuizing naar of uit Rotterdam. Maak een leuk handgeschreven verhuisbericht, knutsel je eigen verhuisbericht in elkaar, of zet een leuke verhuisvideo in elkaar. Een verhuizing is een mooi nieuw hoofdstuk in uw leven en een origineel verhuisbericht kan daar een mooie tastbare herinnering aan zijn!

Verhuizer in Rotterdam en omgeving nodig? Wij helpen u graag!

Verhuisservice Rotterdam is niet alleen werkzaam in de Havenstad, maar is ook veel te vinden in omliggende plaatsen zoals bijvoorbeeld SliedrechtZoetermeer, of Delft. Gaat u binnenkort verhuizen, en wilt u gelijk de kosten van uw verhuizing weten? Bereken dan direct wat uw verhuizing bij ons Verhuisbedrijf Rotterdam kost! Met ons interactieve formulier krijgt u direct een betrouwbare indicatie van de kosten voor uw verhuizing in of uit Rotterdam.

Mocht u specifieke vragen hebben over de kosten voor uw verhuizing, dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen!

Vraag online een offerte aan!